Artur Malke

Menedżer kultury, muzyk, ekonomista, członek International Artists Managers’ Association oraz wiceprezydent REMA European Early Music Network, organizacji zrzeszającej prawie 150 europejskich festiwali i sal koncertowych, prezentujących muzykę dawną. Jest jednym z założycieli {oh!} Orkiestry Historycznej, której był menedżerem w latach 2012–2020. Obecnie dyrektor Chóru Polskiego Radia w Krakowie i współorganizator festiwalu muzyki dawnej All’improvviso w Gliwicach. Współproducent prawie trzydziestu nagradzanych w Polsce i za granicą albumów muzycznych, organizator wydarzeń, właściciel agencji impresaryjnej reprezentującej wybitnych solistów i zespoły, a także wykładowca akademicki.
Pszczyna to dla mnie miejsce spotkania z niezwykłą historią naszego regionu, krzyżującą się w przepięknych przestrzeniach tutejszego Zamku z historią bardzo bliskiej mi muzyki dawnej. Pszczyna jest dla mnie symbolem elegancji i kultury, emanującej na mieszkańców tego niewielkiego miasta oraz wszystkich odwiedzających to miejsce turystów. To między innymi właśnie tutaj inspiracji do swej twórczości szukał jeden z najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku Georg Philipp Telemann, w którego utworach – znanych na całym świecie – niejednokrotnie usłyszeć można odniesienia do zasłyszanej tu polskiej muzyki ludowej. To jeden z wielu dowodów „europejskości” Pszczyny już nawet w odległych czasach. Spoglądając szerzej na jej dziedzictwo, dość szybko klaruje się wizja miasta, które, łącząc wszystkie aspekty swojej kultury, może stać się małą kulturalną stolicą – tą z tytułem Europejskiej Stolicy Kultury 2029, do którego aspiruje, ale przede wszystkim trwałą kulturalną stolicą naszego regionu. Rozpoczęte starania Pszczyny o tytuł ESK2029 z pewnością przyczynią się do jeszcze silniejszej pozycji miasta na mapie Śląska, jak i całego kraju, stwarzając wielką szansę na trwały rozwój miasta oraz jego międzynarodową promocję. Jestem zaszczycony i bardzo cieszę się, że mogę być częścią tego procesu!